Sint-Gillisstraat 22, 9170 De Klinge -
03 770 73 48 - We zijn vandaag open.
 
mei 10

    Luistertest KEF LSX

    Na onze unboxing movie is het nu tijd voor het echte werk, uitvoerig luisteren en analyseren waar deze actieve KEF LSX luidsprekers in uitblinken alsook aankaarten waar ze bvb minder goed in zijn.

    We proberen steeds een zo objectief mogelijk verhaal te brengen gestoeld op onze jarenlange ervaring met muziekinstallaties. Vergelijken met andere merken en producten doen we zo weinig mogelijk. Langs de andere kant zullen we wellicht allemaal wel zaken hebben waar we naar refereren en dat is met een luistertest niet anders.


    Recent deden we een unboxing van deze KEF LSX, je kan deze hierboven bekijken.

    De KEF LSX is een actieve luidsprekerset, dit wil zeggen dat de versterkers in de luidsprekers zijn ingebouwd. Eén van de grote voordelen hiervan is dat je geen losse apparaten meer nodig hebt waardoor de “kabelsoep” een beetje meer beperkt blijft. Bij de LSX (jullie weten ondertussen dat het over het merk KEF gaat) maken ze gebruik van gescheiden versterkers voor de hoge tonen alsook voor de midden/bass tonen. Ze spreken ook wel eens over Bi-amping, in dit geval is er per luidspreker een versterker van 70 watt voor bass en middentonen en een versterker van 30 watt voor de hoge tonen. De gebruikte versterkers in de LSX zijn van het Class D type.

    Eerst overlopen we even de verschillende mogelijkheden om iets aan te sluiten of te streamen.

    Er is een Master en een Slave luidspreker, ik begin even met de Slave.

    Die beschikt over een stroomaansluiting, een soort netwerkaansluiting (ik kom hier bij de Master luispreker op terug) en een Pairing knop.

    de Master luidspreker heeft diezelfde stroomaansluiting ook die soort van netwerkaansluiting en ook de Pairing knop. Tot daar dus hetzelfde!

    Deze luidspreker beschikt echter ook over een AUX analoge 3,5mm jack aansluiting, een optische aansluiting via Toslink, een subwoofer aansluiting via een cinch stekker, een USB aansluiting en een ‘echte’ netwerkaansluiting. Verder vinden we ook nog een Bluetooth Pairing knop en een resetknopje op de achterkant van de luidspreker.

    Ik sprak eerder over een ‘soort’ netwerkaansluiting, de gebruikte stekker is inderdaad van het RJ45 type. Als je als fabrikant verwarring zoekt bij je klanten dan is dit de ideale manier! Het doel van deze aansluiting is om de beide luidsprekers via een netwerkkabel (rechtstreeks tussen de luidsprekers onderling) de geluidskwaliteit omhoog te krijgen tot de volle 92kHz/24bit. Gebruik je deze kabel niet dan blijft de kwaliteit beperkt tot 44.1kHz/16bit of beter gezegd CD kwaliteit wat op zich al behoorlijk goed is. Het idee is goed alleen leek het mij verstandiger om een ander soort stekker te gebruiken. Lang de andere kant zijn dit soort kabels dan weer heel gemakkelijk te vinden.

    Het meeste van de tijd zal je de luidsprekers wellicht gebruiken om te streamen. De bluetooth functie is zeker meegenomen maar zou ik persoonlijk als allerlaatste optie behouden. Want zeg nu zelf, er is toch niks irritanter dan tijdens een luistersessie een pling door je muziek te horen knallen omdat er een berichtje binnenkomt.

    Dus we gaan via de Wifi of nog beter via je bekabeld netwerk aansluiten en streamen via Spotify Connect, Airplay of Tidal. Zij die me ondertussen een beetje kennen zullen wellicht al weten dat ik resoluut voor Tidal kies al moet ik zeggen dat de twee andere opties voor dit soort speakers ook erg meevallen en eigenlijk ook een goede keuze bleken te zijn.

    Kef werkt voor de LSX met twee app’s. Waarom ze dit nog steeds niet in één enkele app krijgen blijft voor mij een raadsel, zo moeilijk kan dat toch niet zijn… Nu moet ik zeggen dat het in de praktijk eigenlijk wel meeviel en na enige tijd stoorde ik me er ook niet meer aan.

    De ene app (KEF control) geeft je de mogelijkheid om je speakers in te stellen, en dat gaat vrij ver hoor! Zo kan je in de app de stand-by tijd instellen, de stand-by led tweaken, de start up tone aan of uit zetten. Maar bvb ook kiezen of de master luidspreker als linker of rechter wordt ingesteld en of er al dan niet een onderlinge kabel tussenzit om in High-res te gaan luisteren. Verdere instellingen zijn de volume knop gevoeligheid, de balans en bvb ook een limiter (handig als je lastige buren hebt). In deze app kan je trouwens ook je ingangsbron kiezen, het volume regelen maar zelfs instellen of de speakers op een voet staan of op een kast. Ook de afstand van de muur en hoe groot je kamer is kan je ingeven. Al bij al behoorlijk wat zaken die je kan instellen die je op een conventioneel systeem niet terugvindt.

    De tweede app (KEF stream) daar ga je wellicht veel meer mee aan de slag want daar kies je bvb in het geval van Tidal je muziek. Maar ook wanneer je muziek ergens in je netwerk hebt opgeslagen zal je via deze manier die kunnen raadplegen. Uiteraard regel je ook je volume en kan je via een soort short-cut naar de andere app om daar de andere settings aan te passen.

    Spotify bedien je uit de app van Spotify zelf en muziek van bvb YouTube kan eenvoudig via AirPlay in geval van een Apple toestel en anders via Bluetooth worden gestreamd.

    Wij verdelen nu ongeveer 30 jaar Kef en hebben het merk echt zien evolueren. Zo heb ik indertijd de eerste uni-q mogen ontdekken. Een puntbron creëren was het doel, dus alles uit één punt laten vertrekken. daar waar alle andere merken (met uitzondering van Tanoy die hier een soort variant op hadden) werkten met een eerder klassieke opstelling. De tweeter bovenaan en daaronder de mid / bas unit. De eerste uni-q luidsprekers hadden een soft dome tweeter en klonken niet verkeerd voor hun tijdsgeest. Naderhand maakte de soft dome plaats voor een metal dome. Heel veel detail ineens, voor mij persoonlijk een beetje teveel zelfs. Soms op de rand van het onaangename, het bleek een leerproces te zijn want zo ongeveer met de introductie van de LS50 was dit euvel compleet weg. Ondertussen staat Kef gekend voor een erg breed stereobeeld, een mooie gebalanceerde detaillering en een vol maar niet overdreven laag. Precies zoals ik het graag heb 😉

    Ok, lang genoeg geleuterd of techniek. Hoe klinken ze nu eigenlijk?
    Wel eigenlijk klinken de LSX verrassend groot, en dat mag je letterlijk nemen. Ik ben er echt zeker van dat bij een blinde test iedereen verrast zal kijken als ze zien hoe klein de LSX effectief wel zijn. Want ze zijn echt mini, met afmetingen van 24 x 15,5 x 18 cm valt de LSX in de categorie kleine bookshelf luidsprekers.

    Het klankbeeld is er (wanneer je de luidsprekers goed hebt opgesteld) boenk op! Mooie detaillering in het hoog met een rijk en vol midden. Ook het laag is indrukwekkend vol, neen geen bulderende bass maar gezien de compactheid van de kastjes meer dan bevredigend!

    Testmuziek voor deze LSX was: (en nog veel meer hoor maar de lijst zou te lang worden)

    • Lisa Gerard met Now We Are Free (thema uit Gladiator)
    • London Grammar met Help Me Loose My Mind
    • Pink Floyd met Marooned
    • Carla Morrison met Vez Primera
    • Editors met Alternative:Life Is a Fear
    • Toto met I Will Remember

    Ik weet dat ik in herhaling val maar het laag dat KEF uit dit kastje weet te toveren, er zijn bijna geen woorden voor..
    Graag wil ik het ook nog even over de plaatsing hebben. Binnenkort wijden we hier een heel uitgebreid artikel aan maar ook al is het een uni-q met een onwaarschijnlijk brede spreiding een goede plaatsing tilt de luisterbeleving echt naar een hoger niveau!

    Bij het luisteren sluit ik nogal gemakkelijk mijn ogen en hoop ik dat mijn huisgenoten met dan niet doen schrikken. Maar met gesloten ogen vergeet je die luidsprekers, en dat is nu net de bedoeling. De stem, de instrumenten en zelfs de sfeer moet loskomen van de luidspreker. En de LSX presteert hoor! Bij de testopstelling stonden de LSX op een goeie 2 meter uit elkaar, met mijn ogen open kon ik dat vaststellen. Met mijn ogen gesloten ontplooide zich een meters brede scène met een heel precieze positionering van de zanger / zangeres.

    Weerom met de ogen open toch weer die verbazing over de afmeting van de LSX. Bij de intro van I Will Remember van Toto ging ik toch even nazien of ik niet per ongeluk de bas instelling helemaal had opengedraaid, neen hoor alles stond netjes flat.

    Carla Morison of Hanah Reid, beiden dames beschikken toch wel over een bijzondere stem en beiden klonken hemels. Zo goed als niets op aan te merken.

    Is alles dan perfect? Neen dat is het niet. De LSX beschikt niet over een ingebouwde radio functie, je kan dat oplossen met je smartphone of via een externe ingang maar ik vind het toch een gemiste kans want dan was de LSX een compleet muzieksysteem.

    Nog iets? Ja, heel af en toe kwam naar mijn gevoel de S klank iets te hard over. Het viel me op bij Tom Smith (Editors) en ik ben prompt op een ander (2,5 x zo duur) systeem gaan luisteren en daar was het minder. En de onvoorstelbare basweergave loopt heel af en toe tegen zijn limieten aan.

    Conclusie: De KEF LSX bestaat uit twee topluidsprekers met ingebouwde hoogwaardige versterkers die tal van streaming services ondersteunen. Hierdoor alleen al zijn ze hun prijs tot de laatste cent meer dan waard. Neem daarbij een voor deze afmetingen ongekend goede klank en je weet dat je een winner in huis hebt. Dus als je op zoek bent naar een compacte luidspreker en je hebt geen zin om met een losse versterker te werken dan kan je hier echt niet rond! Kom ze dus zeker beluisteren.

    KEF LSX: Verkrijgbaar in Zwart I Wit I Rood I Groen I Blauw
    Prijs: € 1199;

    Onze mening:

    Erg compacte afmetingen

    Groots geluid

    Veel aansluitingen & features

    Zeer goed stereobeeld en detailering

    Unieke afwerking met Kvadrat stof

    De compacte afmeting beperkt de diepe bass

    Twee app’s